top of page

למה סבר פלוצקר התחבר לתפיסתי בשיווק, הנשענת על הרמח"ל שבעצם אין קהל יעד ולכן הזיכרון עדיף על החידוש

Updated: Feb 5, 2022


הרב שמחה הכהן קוק




משהו עליי והרבה עליכם

"לא באתי לחדש דבר אלא להזכיר לכם נשכחות" היא השורה הראשונה בהקדמת הספר "מסילת ישרים" המלווה אותי לאורך ורוחב השנים... משפט זה תרם לי בחיי התוכן בחיפוש בסביבתי הקרובה וחסך לי עמידה בתורים של הדיוטי פרי וכרטיס טיסה למזרח הרחוק והקרוב:) כי בעצם הכול כאן בנמצא. וזה מזכיר את משנתו של פיטר דרוקר הסבא והמייסד של עולם השיווק המדעי, שטען שלהמצאות הגדולות והקטנות בעולם לא היה "קהל יעד" ולשיטתי כי בעצם כולם יודעים ושם המשחק לעורר מתרדמת ההרגל בחיי השעה, בדור של הסח הדעת עם עשרות אלפי מסרים ביום וזה נוגע לעולם האמנות והתקשורת...

מלבד תרומתה של אמירה זאת "לא באתי לחדש..." בחיי הרוח שלי, היא תרמה לי אף לחיי החומר. שהרי בעבודתי כמרצה , אסטרטג שיווקי ויוצר רב תחומי, המלצתי לשומעי שעדיף להישען על ההזכרה, המרגשת ביתר שאת , מאשר לחדש חידושים זרים הדורשים הטמעה יקרה. גם מאמר זה נולד בסביבה המוכרת לך...


הנחת יסוד – קודם יוצקים יסודות ובסוף את הגג

יש ללמוד את הנחות היסוד ואת השורש תחילה בגלל ריבוי הפרטים. החיים המקיפים אותנו מורכבים מפרטים מרובים העלולים לעייף ולבלבל בריבויים את המתבונן. לכן, עלינו לגלות תחילה את היסוד של הבנת הנמצא במסע של החיים. לדוגמא: כל מיליוני הגוונים המקיפים אותנו בנויים בסך הכול משלושה צבעי יסוד. מטרתו של חיבור זה היא להניח בידי הקורא כלי אשר כזה. כשנטמיע בתוכנו את תובנת הפרספקטיבה של החיים, נוכל לרכז את מהלכינו האישיים בצעידה ממוקדת לעבר ההצלחה ששווה לסך במאמצים הקהילתיים המשותפים של אלפי דורות.


הקדמה אישית חברתית כי זאת מהות האדם

בכל מהלך שמעורבים בו אנשים סוד ההצלחה הוא משיכתם – או הימשכותם – של קווי רצונותיהם של המשתתפים לנקודת מגוז* משותפת. לכן יש לצייר נקודה שאליה שואף המהלך ו/או החזון ואליה למשוך קווי מתאר המבטאים את העמדות ואת צורות החשיבה השונות בד בבד עם שמירה של הייחודיות של כל אחת מהן – אל אותה נקודת המפגש והאיחוד, בה ייעלמו ההבדלים וחילוקי הדעות, בדרך לזריחה שהיא בהשאלה ההצלחה...


סוד ההצלחה להבדיל מהישרדות

מהו סוד הצלחתה של חברה גדולה אם לא יכולתה לאתר מראש את נקודת המפגש של רצונות רבים ושונים?! "ציון" שימשה - בעצם שמה נקודת ציון - במשך אלפיים שנה כנקודת המגוז* לתפילותיו של העם היהודי- "ונפוצותינו כנס מירכתי ארץ והביאנו לציון עירך" –סידור- ושל חלומותיו - והיותה כזאת היא שהבטיחה את הצלחת כינוס של העם היהודי בארצו. היורו, המטבע האירופאי, משגשג בזכות האיחוד האירופאי – שבמסגרתו נגוזו ונעלמו המטבעות הלאומיות השונות.הצלחתה של ארה"ב נובעת מעצם שמה, ארצות שכרתו ברית, לאילו הישגים הגיעו, לעומת זאת, החיים בקהילות קטנות ומבודדות במרחבי הקרח של אלסקה או במדבריות. אין זה מקרה שהישגיהם דלים, שכן ציוויליזציה היא פרי כל המאמצים הקהילתיים המשותפים של דורות רבים, וכאשר הקהילות קטנות ומבודדות והשיתוף כמעט שאינו קיים, קשה לצפות לפירות איכותיים ואז זאת רק הישרדות.

בכל מהלך שמעורבים בו קהלים גדולים, רבי משתתפים, סוד ההצלחה הוא משיכתם – או הימשכותם – של קווי רצונותיהם של המשתתפים לנקודת מגוז* אחת, משותפת. הבנת האמת שמאחורי "הפרספקטיבה של החיים" זאת יכולה לשמש ככלי, חיוני לאדם המבקש להגשים את מטרותיו האישיות / חברתיות בשעת מבחן, למשל: לאדם החולם לממש את עצמו, לזוג הרוצה לתכנן את חתונתו ו/או ביתו, לחברה כלכלית שחרטה על דיגלה את ההצלחה, לעם השואף לחזון ולעולם שרואה באחדות מטרה...


בעיית היסוד באדם- הצורך לביטוי אישי כחלק מהכלל

מבנה שורש האדם בנוי משתי קצוות סותרים, בדידות וחברה. מחד הבדידות מוליכה לאלימות ומנגד הצפיפות החברתית מוליכה לביטול ה"אני" הייחודי ושאלת השאלות איפה שביל הזהב ?


משמאל, ציור בהגדלה, מתוך כריכת ספרי, מימין בציור ה"אני" (בצללית) על רקע הקונפליקט החברתי (הבתים משמאל) ע"פ משנתו של הרב סולביצ'יק ושאלת השאלות איפה שביל הזהב?


דוגמאות למענה המשלב את האני בחברתי

"קמפיין דינמי" לשתף בהתאמה אישית – שיתוף, ייחודיות והטמעה כיום הקמפיינים דומים לזיקוק יפה שניפתח בשיאו אך לאחר שנייה כבה כלא היה... לכן סללנו לך דרך הכוללת:

1. שיתוף כי זאת ההגדרה של ההצלחה

שיטת הקמפיין הדינמי משתפת את העוברים ושבים ללא קהל יעד וזה כלל גם תינוקות על זרועות אימם .



2. ייחודיות - "כל אדם הוא אמן" יוזף בויס,

בעזרת מכחול וצבע המשתתף משלים את המסר מהייחודיות שלו ועם הכוח היצירתי המצוי אצל כל אדם ובעזרת ניצוח נכון כשם שכל מפעל נזקק למנכ"ל, נוצרת יצירה משותפת שאף גאון מתבודד לא ייצור כמותה.

3. דיוויד הוקני הצייר הבריטי טען שהסיבה שהאדם מסתכל על תמונה רק שנייה כי לא היה לו חלק של עשייה בה.

המשתתף יצביע על יצירתו המשותפת גם אחרי שנים... בקמפיין הדינמי לא נגמרת העשייה, בסין ערכנו קמפיין דינמי אחד ל-40 מיליון מבקרים, שזאת עובדה המזכירה את אמירתו של פאבלו פיקאסו שאמר "מעולם לא סיימתי אף ציור"...

4. דוגמא להטמעת סטורי בורד התקווה בפרוזדורים של מוסדות וחברות


אסטרטגיה מאחדת זו נועדה לארגונים חברתיים וכלכליים ולוותה בשיטת ה"קמפיין דינמי" שנחשפה, בבתי ספר, אוניברסיטאות, בפסגת המידע של המחשוב - wasis באו"ם, בכנס המדיה בארה"ב, בתערוכת אקספו בסין, ובקמפיין דינמי לחב' המחשבים hp, לתאגיד התרופות השוויצרי Roche , לאופנועי Kawasaki, לבנקים ועוד...


תם ולא נשלם שהרי אין שלמות בעולם כי הדרך היא המטרה, להלך ההולך מחיסרון ךהשלמה מבלי היכולת לגעת בשלמות וכל מי ש"יגע בשלמות" שם יהיה חסרונו, שהרי הוא יצא מהגדרתו של ההלך - האדם... בשם המהר"ל מפראג




*נקודת המגוז- משקפת את ניסיונותיהם של ציירים בתקופת הרנסנס לתת תחושת מציאות עומק לציור הדו-ממדי והביאו אותם לפתח טכניקות ציור המקנות תחושת מיקוד. אחד מן הכלים, וכנראה היעיל ביותר מביניהם, הוא הפרספקטיבה הנשענת על נקודת המגוז.





באמצע הרה"ג שמחה הכהן קוק משמאלו סבר פלוצקר בסטודיו, גוגן סטודיו בר ולא רק... על רקע הסטודיו שעיצבתי בשיטת "עיצוב פנים עם פנימיות" שעליו כתב סבר פלוצקר בספר האורחים - "מעולם לא ראיתי רעיון וביצוע יותר מקורי מהסטודיו של עפר אלוני" , כשבוע לאחר ביקורו של סבר במשרדו של ביל גייטס כדי לראיינו, ללמדך שרמת העיצוב ובכלל, לא תלוי בכמות הכסף אלא בידע של האל"ף בי"ת



לסיכום:

1. כמו בכל מקצוע, וכן בשיווק ופרסום, לפני שעוסקים בו יש ללמוד על האל"ף בי"ת - המהות ובעינייננו מה ההבדל בין בריאה, יצירה ועשייה ו/או מה ההבדל בין ראיה לשמיעה, ועוד: ב בחן את עצמך בהבנת הנמצא על יסודות הציור, העיצוב, השיווק וההפקה וקבל ציון (דרך) ישירות למייל שלך, בלי מורים בדרך...


2. אין קהל יעד, כי כולם "יודעים הכל" רק שכחו, ע"פ הרמח"ל, פיטר דרוקר, המחברת של ארי פוטר ועוד...


3. הזיכרון מהות האדם לכן ראש השנה, נקרא יום הזיכרון וכשהאדם נזכר הוא נעור ביתר שאת...


5. למה יש להטמיע תקווה, ככלי שמניע? כי האדם מוגדר כהלך ולכן כל מקום שנכתב בתורה "וישב" (ביטוי המשקף שלמות) נכתב אחרי לשון צער


4. איך מעוררים מתרדמת ההרגל בפרסום, בעולם של עשרות אלפי מסרים תקשורתיים ביום וזאת הסיבה שהקהלים "בבונקר" ואילו המפרסם יורה באוויר כמויות של הוצאות שאין להם הצדקה - בל תשחית


5. באיזה סוד השתמשנו בתערוכת expo בסין כדי למשוך 40 מיליון מבקרים?


6. למה הספר תמיד טוב מהסרט? ומכאן שהכתיבה היא היסוד, כי "בעשרה מאמרות נברא העולם" ולא בגרפיקה, אחרת היינו מקבלים את התנ"ך כקומיקס:)


7. עוד ההוכחה שיצרנו לקופ"ח בתערוכת משפחה, עם קונספט על עולם הרפואה "הנסיך הגדול ומלחמתו למען החיים כערך עליון"

ההתלהבות מילדים בעגלה, דרך נערים ועד לבוגרים שיצאו ב"הלם" מצ"ב הקונספט עם מספר דוגמאות של "חיידקים" מכוחות האופל





הקונספט לקופ"ח


8. דוגמא ל"קמפיין דינמי" בעולם הרפואה, איך משדרים לכל קהלי היעד מילדים ועד לפרופסורים










bottom of page